Projectes d'enguany

El dret a ser qui soc. Fil conductor dels drets dels infants curs 2018-2019

Fa quatre cursos vam iniciar una col·laboració amb UNICEF per treballar i sensibilitzar sobre els drets de la infància, el treball d’aquests drets ha estat el nostre eix transversal. La memòria de la feina realitzada al llarg d’aquests 4 anys ha servit per a què aquest 2018 haguem rebut el reconeixement que ens acredita com a Escola referent amb drets d’infància i ciutadania.

Seguirem vetllant per difondre els drets de la infància, un infant crític i respectuós amb ell mateix i amb els altres, reconeixent la diversitat, és un futur adult conscient, crític i responsable. Per això, conscients del gran paper inclusiu i tolerant que representa el fet de treballar i viure els drets d’infants i adults treballarem per fer que els nostres alumnes els coneguin i defensin tan ara com de cara al futur, desenvolupant actituds solidaries, empàtiques i crítiques capaces de mostrar la seva veu des del respecte contra les injustícies i lluitar pacíficament per crear un món millor i més pacífic.

El fil conductor d’enguany és el dret a ser qui sóc. Un dret que ens parla de l’autoestima, la seguretat i confiança, però també de la diferència, de la diversitat, de la tolerància.

De vegades, les persones potser decidim no mirar gaire endins; no buscar-se per no trobar-se. Ajudem-los a buscar-se i a trobar-se. Aquest leitmotiv ens ajudarà a reflexionar amb els infants sobre aspectes relacionats amb aquest sentiment tant important per viure en societat, per a l’aprenentatge, per a la identitat, per a l’autonomia i per a la vida.

Actuacions de l’escola al llarg del curs.

Les actuacions per comunitats al llarg del curs quedaran recollides en la memòria.

Arqueòlegs del pensament, debats de filosofia.

Amb el centre d’acollida Assís i Brigitte Labbé.

Explicació d’un projecte de filosofia que parteix de la lluita vers aporofobia, aquell rebuig que part de la societat té vers a les persones que no poden donar res a canvi del que reben (gent marginal, pobre, en situació de carrer). Aquesta feina la farem dins d’un projecte pilot de col·laboració amb el centre d’acollida Assís, que atén gent en situació de sense llar. En Cristofof, l’Amalia i la Brigitte, en representació d’Assís ens presenten una proposta per a generar des de la petita infància consciència i reconeixement vers la realitat social i la diversitat de pensament, d’opinió en aspectes clau que poden representar problemes, conflictes o injustícies. Per això la Brigitte Labbé, autora de diversos llibres de filosofia ens proposa venir a l’escola a parlar-ne amb els adults i amb els infants de les comunitats de mitjans i de grans, en companyia de la mestra d’una manera corrent, a partir de debats que es poden generar en la lectura o el diàleg. Cal plantejar una problemàtica a debatre a partir de les paraules dels infants que circulen amb els seus arguments per a contrastar tot buscant si els arguments són sòlids, si no en són haurem de buscar arguments, i d’aprofundir amb preguntes d’indagació.

El dol i la pèrdua

Amb el Grup temps i en Ricard Diaz Mallofré

El dol és el sofriment emocional que sentim davant d'una pèrdua. Aquest serà el tercer curs que gaudirem de l’acompanyament emocional que en Ricard. El dol i la sensació de pèrdua són molt difícils, quan no impossibles, d'evitar. No hi ha maneres correctes i incorrectes d'afrontar el dol. Però sí que hi ha mecanismes que ens poden servir per portar millor el procés. Quan pensem en el dol pensem sempre en la pèrdua d'una persona estimada. Certament, és la mort de la parella, o d'un familiar, o d'un amic, el que genera un dol més intens. Ara bé, qualsevol pèrdua genera dol: una separació sentimental, un diagnòstic mèdic greu, perdre la casa o la feina, la fi d'una amistat, canviar de domicili o de feina, renunciar a un somni o un pla que ens il·lusionava, la mort d'un animal domèstic… Fins i tot canvis aparentment trivials —o que ho són per a moltes persones— ens poden generar un sentiment de pèrdua incapacitant.

La setmana de la infància.

Al llarg de la setmana dedicarem temps de grup a debatre sobre hàbits i costums de la seva infància, possible participació d’alguna família que explica la seva experiència de quan eren infants. Lectures de llibres i novel·les. Jocs de memory. Visionat de breus documentals o pel·lícules segons comunitats que ens permeten converses posteriors. Parlar i definir uns quants drets de la infància.

Idees a desenvolupar

  1. El conflicte no és intrínsecament dolent, és normal que a les relacions hi hagi conflictes i problemes.

  2. La ira és una emoció vàlida, tothom la sent de vegades, però no ha de conduir a l’agressió.

  3. La violència no és normal ni inevitable, podem decidir altres solucions.

  4. Per solucionar els problemes de manera pacífica ens hem de conèixer bé, escoltar i evitar malentesos.

  5. Si tots ens esforcem per solucionar els conflictes de manera no violenta, podrem construir la pau. • Viure en pau i protegits de tot tipus de violència és un dret de tots els infants i adolescents.

  6. La pau no és un objectiu: és una manera de fer les coses.

  7. La no-violència requereix un compromís i un esforç permanent individual, grupal, comunitari i social.

  8. Vivim en una cultura de violència; aprendre a reconèixer-ho és el primer pas per canviar-ho.

  9. Es pot aprendre a solucionar els problemes de manera no violenta.

  10. Gestionar un conflicte no és el mateix que solucionar-lo.

  11. Tenir el dret a viure en pau ens fa també responsables de construir un entorn de pau.

  12. No hi pot haver pau on hi ha prejudicis i discriminació.

La setmana de la pau i la no violència

Plantegem una proposta d’activitats que se centra en dues de les principals causes que hi ha darrere la crisi de refugiats dels últims anys: la guerra i l’armamentisme. Aquesta proposta inclou diverses activitats per a definir orientades a la reflexió, el debat i la mobilització.

La setmana de la dona

És una setmana aprofitada tradicionalment per reivindicar el feminisme denunciant el sexisme. farem una revisió dels rols associats al sexe i de les pressions socials i culturals que hi ha sobre nens i nenes.

Projecte d’intercanvi i cooperació

Projecte que es realitza amb alumnes de l’escola Rajkiya Adarsh de Rajasthan, Índia i alumnes de la comunitat de mitjans de la nostra escola. Posem en diàleg dues realitats llunyanes i properes a la vegada a partir de l’intercanvi de contes. Encetem un projecte col.laboratiu interdisciplinari: llenguatge, plàstic, musical, corporal, audiovisual. Posem en valor les dues cultures. Aquest projecte es farà al llarg de tot el curs. Els objectius bàsics són:

  • Conèixer i valorar la pròpia cultura i al mateix temps altres cultures descobrint la riquesa del debat i l’intercanvi entre les persones i les cultures.
  • Conèixer altres realitats escolars i a partir d’aquest coneixement actuar de forma solidària i respectuosa i adonar-se de la pluralitat lingüística del món i valorar la seva riquesa.
  • Apropar-se al món de l’art utilitzant el llenguatge oral, musical, visual i plàstic com a mitjà de comunicació.

Seguretat en l’ús de les xarxes.

Xerrada sobre Ciberassatjament amb la guàrdia urbana. Adreçada a infants de 4t el dia 16 de gener, i a famílies de la comunitat de grans el 17 de gener.

La xerrada va orientada a ser conscient de les potencialitats i perills que ens podem trobar a les xarxes i ajudar a infants i famílies a fer-ne un bon ús.

Mestres, teatre i la setmana de la infància

Aquest dimecres els mestres de la comunitat de mitjans han ofert als infants un petit espectacle teatral. El fil conductor ha estat la setmana de la infància que aquest any ha estat dedicada al bon tracte entre uns i altres. Per fer-ho hem creat 3 esqueitxs:

  • una estona de conversa
  • una activitat de música
  • una situació de futbol al jardí

Els mestres vam representar els diferents rols que ens podem trobar en situacions de conflicte, els qui els generen, els que els pateixen i els que no saben en quin bàndol han d'estar. Els infants en van poder molt bones reflexions als ambients i tots plegats vam gaudir molt del matí. us deixem un parell d'imatges per al record.

Darrera actualització: