Falten 2 escoles i 2 instituts a l’Eixample

Les AMPAs de l’Eixample reclamen dues escoles i dos instituts

27 | 03 | 2014

image

La Xarxa d’AMPAS de Centres Educatius Públics de l’Eixample reclama més places d’escola bressol municipal, dues noves escoles d’infantil i primària i dos instituts per donar resposta al dèficit crònic en l’oferta d’ensenyament públic que pateix el Districte. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi que han presentat a l’escola Els Llorers de Barcelona les 19 AMPAS que formen part d’aquesta coordinadora.

L’estudi demostra amb dades oficials que la demanda creixent de places durant aquests últims anys no s’ha vist acompanyada d’una oferta propocional. A més, l’informe evidencia el desequilibri que hi ha entre l’oferta de places en escoles concertades i les disponibles als centres públics. Amb totes les places ocupades, i segons dades oficials del 2013, l’escola pública del Districte escolaritza només el 38,2 per cent dels infants de P3 (al conjunt de Barcelona aquest percentatge és del 45,9 per cent) i el 25,8 per cent de l’alumnat de 1r d’ESO (a tota la ciutat és del 37,6 per cent). La resta de l’oferta és concertada.

En escola bressol, l’oferta pública és menor que la demanda existent, i aquest curs no hi ha cap plaça pública lliure de 0 a 3 anys al Districte, tot i l’augment de ràtio que s’ha aplicat. Per això, la Xarxa d’AMPAS de l’Eixample reclama a l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona que construeixi les escoles bressol planificades, entre elles una a la zona d’influència de la plaça de les Glòries (com recull el Compromís per Glòries signat per l’Ajuntament el 2007), una a l’espai que deixarà lliure el trasllat de la presó Model i una altra a l’espai Bingo Billares, a la confluència entre Nàpols i Gran Via.

IMG-20140325-WA0009

Pel que fa a infantil i primària, es constata un augment permanent de la demanda d’escola pública en els darrers set anys, gairebé al mateix ritme que baixa la sol·licitud en la concertada. De les 535 sol·licituds per a 550 places públiques del curs 2006-07 s’ha passat a 768 demandes per a un sistema que el curs 2013-14 només disposava d’una oferta inicial de 600, que es va ampliar fins a 675 amb mesures excepcionals com són l’augment d’alumnes a cada classe (increment de ràtios) i la creació de grups extraordinaris (els anomenats “bolets”). Això ha condemnat les escoles públiques de l’Eixample a patir any rere any aquestes excepcionalitats, que generen una enorme distorsió als centres i la consegüent manca d’espais comuns com ara menjadors, biblioteques o aules de música i d’informàtica. Per això, la Xarxa demana la construcció de dos centres d’infantil i primària al Districte a les zones menys cobertes per la pública, com són el barri de la Sagrada Família i el de Sant Antoni.

En secundària, el nombre de places als instituts públics també és insuficient. Si tots els alumnes que cursen 6è de Primària en escoles públiques del Districte vulguessin fer la secundària en els centres de titularitat pública que tenen adscrits no ho podrien fer. Una quarta part, és a dir, un 25 per cent, no disposaria de plaça. Aquest desequilibri entre oferta i demanda porta moltes famílies a optar per instituts concertats, on sí que troben una plaça. És per això que, les AMPAS de l’Eixample reclamen l’inici immediat del nou institut a l’espai Germanetes i que es recuperi, també de forma imminent, el projecte de l’IES Angeleta Ferrer, que ja té solar reservat al carrer Marina i projecte executiu fet.

La Xarxa d’AMPAS de l’Eixample de Barcelona agrupa 13 associacions de mares i pares d’alumnes de Centres d’Educació Infantil i Primària, 4 d’Educació Secundària Obligatòria i 2 d’Escoles Bressol Municipals. La Xarxa va néixer fa 5 anys amb l’objectiu de compartir informació i experiències, posar en marxa activitats, coordinar accions, lluitar contra la segregació escolar, reflexionar i proposar millores, i treballar per una escola pública, de qualitat, inclusiva i laica.

Estudi Mapa Eixample