Pressió pels edificis definitius d’escoles en barracons

Les escoles en barracons de Barcelona exigeixen un calendari concret de construcció dels edificis definitius

02 | 05 | 2011

Un bon nombre de famílies i mestres de l’Escola dels Encants van participar el 30 d’abril en l’acte lúdico-reivindicatiu que es va celebrar al Parc de la Ciutadella de Barcelona per denunciar l’incompliment dels acords i dels protocols signats per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona pel que fa a la construcció, rehabilitació i millora de centres educatius. Durant la festa, els infants i les seves famílies van poder gaudir de jocs i ballar amb l’actuació del cantant Ramon Rohma. L’actor Pep Cortés va llegir el manifest de la La Xarxa d’Escoles en Barracots –de la qual forma part l’AMPA de l’Escola dels Encants-.

L’incompliment que denuncien la Xarxa d’Escoles en Barracots i la FaPaC fa referència al protocol signat el 24 de gener de 2008 per part de la Generalitat i el Consorci d’Educació, pel qual acordaven destinar per al període 2008-2011 un total de 411 milions d’euros per fer possibles les obres previstes en el Pla d’equipaments educatius públics de Barcelona. El protocol preveia sis noves escoles: Rull, Bailén (nom definitiu: Univers), La Maquinista, Cartagena (nom definitiu: Els Encants), Sant Martí i Fluvià. El document contemplava una altra de substitució: Mediterrània. A banda, s’han obert provisionalment en barracons, degut a les necessitats d’escolarització de la zona, dues escoles no previstes en el pla: Can Fabra i Congrés-Indians. En el mateix document, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona també es comprometien a construir 6 instituts: Anglesola, Vallcarca, Angeleta Ferrer, Viladomat, Pere IV i Fabra i Coats.

A dia d’avui, l’incompliment és manifest. Només hi ha obres a l’escola Rull i a l’escola Fluvià. Pel que fa als instututs, només s’ha fet el Pere IV i s’ha aprovat el projecte definitiu de l’Angeleta Ferrer. Vuit escoles d’educació infantil continuen en barracons: Maquinista, Mediterrània, Fluvià, Cartagena (Els Encants), Can Fabra, Sant Martí, Bailén (Univers) i Congrés-Indians. Aquesta problemàtica afecta més de mil alumnes. A banda de les incomoditats i la manca d’instal·lacions adequades, aquestes escoles ocupen espais limitats de la ciutat de Barcelona, la qual cosa fa difícil, i de vegades impossible, ampliar el nombre de barracons en el solar disponible. A aquesta problemàtica complexa s’han afegit els plans de la conselleria d’Ensenyament de supeditar la construcció dels centres ja compromesos a la disposició de recursos pressupostaris.

Davant d’aquesta situació, la Xarxa d’Escoles en Barracots i la FaPaC exigeixen un calendari clar, transparent i detallat per saber com i quan es construiran els centres educactius inclosos en el protocol signat el 24 de gener del 2008 per part de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona. Demanen un pla concret per acabar amb els barracons a Catalunya, i la constitució d’una comissió de seguiment del mateix. També, que a partir d’ara, quan en casos excepcionals i justificats, una escola hagi de començar a funcionar en barracons, tingui garantit de bon principi que el període de provisionalitat fins a la construcció de l’edifici definitiu serà com a màxim de tres anys.

Podeu trobar més informació a http://escolesenbarracots.blogspot.com .

A TV3 (minut 16:55)